TCO-kampanj utmanar på bio
TCO-kampanjen Facket förändras väcker uppmärksamhet i pr-branschen. På SFs branschdag Röda mattan var kampanjen ett av två utvalda ”case”.
TCO-kampanjen Facket förändras fick förra veckan visa upp sig för den svenska medie- och pr-branschen, när filmföretaget SF arrangerade sin branschdag ”Röda mattan”. SF hade valt ut Microsoft och Facket förändras som de lyckade ”case” som fick presentera sig under dagen. Elsa Saboonchi, chef för Facketförändras.nu, fick bland annat berätta om den telefonkiosk, pengaboxen, som varit på turné i biograffoajéer. Biobesökarna fick försöka fånga 80 000 kronor i leksakspengar på 30 sekunder inne i boxen – det värde som enligt TCO ligger i ett kollektivavtal.
– Vi vill visa facket på ett nytt sätt och finnas där de potentiella medlemmarna finns, säger Elsa Saboonchi.
En annan metod som hon och kollegorna testat är att springa in i salongen när reklamfilmerna tagit slut, utklädda i olika yrkesdressar.
– Vi sa att vi bara ville ställa en fråga, om någon möjligtvis var med i facket. Några räckte upp handen och fick en gigantisk kexchoklad, andra jublade och applåderade. En del ropade att de inte visste vad facket är, och då talade vi om att vi kunde svara på frågor i foajén efter filmen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.