Svenska flygplatser bolagiseras
Luftfartsverkets flygplatser förs över till ett eller flera statliga bolag, enligt ett förslag som regeringen lägger till riksdagen i dag. Verkets ledning välkomnar beslutet, men ST är kritiskt.
Bolagiseringen genomförs tidigast 1 april nästa år. Bolaget eller bolagen ska ägas helt av staten och ansvara för drift, utveckling och finansiering av flygplatserna. På sikt ska det finnas tio nationella flygplatser i den ombildade verksamheten, det regeringen kallar ”nationellt basutbud”. Övriga flygplatser säljs ut.
Förändringen föreslogs i en utredning 2007. Enligt utredaren blir verksamheten effektivare, och samarbetet med utomstående parter anses också bli enklare.
Utredningen föreslog att även flygtrafiktjänsten, flygledningen, skulle föras över till ett separat bolag. Men enligt ett pressmeddelande från näringsdepartementet ska flygledningen ligga kvar i affärsverket.
Luftfartsverkets generaldirektör Lars Rekke säger i ett pressmeddelande att beslutet är efterlängtat och logiskt, och underlättar fokusering på respektive kärnverksamhet.
”En förestående konkurrensutsättning av torntjänsten är ytterligare ett skäl till en delning. De fördelar den kan medföra för både köpare och säljare gör att det är bättre att flygtrafiktjänsten är fristående från flygplatserna” säger Lars Rekke.
STs företrädare ser dock inga fördelar.
– Affärsverket har fungerat väl och det finns ingen anledning att bolagisera av ekonomiska skäl, kommenterar Lennart Dahlin, vice ordförande i ST inom Luftfartsverket.
Facket befarar att villkoren för de anställda försämras vid en bolagisering, och att insynen i verksamheten blir mindre.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.