De statliga flygplatserna byter avtalsområde i vår. Andreas Pettersson bedömer att han och kollegerna på Skellefteå flygplats får ett bättre avtal genom att gå över direkt till kommunen.<br>Foto: Patrick Degerman
De statliga flygplatserna byter avtalsområde i vår. Andreas Pettersson bedömer att han och kollegerna på Skellefteå flygplats får ett bättre avtal genom att gå över direkt till kommunen.<br>Foto: Patrick Degerman

Personalen välkomnar kommunal ägo

LUFTFART2010-03-02

Att Skellefteå flygplats blir kommunal väcker försiktig optimism bland de anställda. De får sannolikt bättre villkor än om de först skulle mellanlanda i ett statligt bolag, menar ST.

Andreas Pettersson, ST-ordförande på Skellefteå flygplats, och hans kolleger har i flera år räknat med att kommunen skulle ta över flygplatsen om staten släppte den.

− Det här kom inte som någon överraskning, säger Andreas
Pettersson. Vi är försiktigt positiva och hoppas att det blir en bra lösning.

De flesta på flygplatsen är ST-medlemmar, och ska kunna fortsätta vara det. Nu återstår förhandlingar om villkor och löner när de statliga avtalen ersätts av kommunala.

Både fördelar och nackdelar

På minussidan står förändrade pensionsvillkor och färre semesterdagar. På pluskontot finns högre ob- och övertidsersättning – samt möjlighet att få stöd från Trygghetsstiftelsen i ytterligare sju år, i brist på kommunalt omställningsavtal.

Andreas Pettersson bedömer att det lönar sig att gå direkt till ett kommunalt bolag, och slippa omvägen via statlig bolagisering och Almegas branschavtal.

− Vi förhandlar gentemot ett sämre avtal, men det är långt bättre än Almegas avtal, konstaterar han.

Skellefteås övergång sker nämligen i elfte timmen. De tio flygplatser som ska vara kvar i statlig regi, det så kallade ”nationella basutbudet”, lämnar Luftfartsverket 1 april för att bli ett statligt flygplatsbolag: Swedavia.

Då lämnar verksamheten Arbetsgivarverkets sfär och övergår till den privata arbetsgivarorganisationen Almegas avtalsområde.
Ytterligare fyra flygplatser som ska säljas ut – Örnsköldsvik, Sundsvall/Härnösand, Karlstad och Ängelholm – överförs tills vidare till Swedavia i väntan på en framtida lösning.

Två steg kan försämra läget

Men att byta ägarform i två steg riskerar att försämra utgångsläget vid förhandlingar med nya kommunala ägare, befarar Thomas Blomqvist, ordförande för STs flygplatsdivision.

− Vid varje inrangering tappar man något, säger han.

Bland annat är Almegas avtal betydligt sämre vid omställning än det statliga Trygghetsavtalet, enligt Thomas Blomqvist.

Flyget förändras

1 april bolagiseras flygplatsverksamheten inom Luftfartsverket under namnet Swedavia. Bolaget, med cirka 2 600 anställda, ska på sikt ansvara för tio nationella flygplatser. Övriga sex flygplatser inom Luftfartsverket överlåts på
externa aktörer; i Jönköping har kommunen redan tagit över och i Skellefteå tar kommunen över 1 april.

Flygtrafiktjänsten, som bland annat sköter flygledningen på varje flygplats, blir kvar inom Luftfartsverket med cirka 1 300 anställda. Regeringen föreslår att flygledningen ska konkurrensutsättas. I dag ansvarar Luftfartsverket för all flygtrafikledning i Sverige.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA