ST: Bolagiseringen ger sämre villkor
Den första april drar det statliga flygplatsbolaget Swedavia igång. När förhandlingarna nu är avslutade, konstaterar facket att bolagiseringen kommer att ge medlemmarna försämrade villkor.
Det nybildade och statliga flygplatsbolaget Swedavia ska ha hand om de tio flygplatser som är kvar i statlig regi – Luftfartsverkets återstående fyra flygplatser ska samtidigt släppas till andra regionala aktörer. Swedavia har omkring 2600 anställda.
Förhandlingarna om nya villkor har varit utdragna och Thomas Blomqvist, ordförande för STs flygplatsdivision inom Luftfartsverket, tycker att medlemmarna har tappat mer än de vunnit på förändringen.
– Vi har inte på långa vägar fått vad vi hoppades. Den stora förlusten är ju det statliga Trygghetsavtalet.
Bolagiseringen innebär att Swedavia lämnar Arbetsgivarverkets sfär och går över till den privata arbetsgivarorganisationen Almegas avtalsområde. Thomas Blomqvist ser försämrade villkor både för omställningar, semester, pension och ledighetsregler.
– På det stora hela tycker jag inte att vi fick med oss något av det vi ville.
Han säger att arbetsgivaren var hård i förhandlingarna, att diskussionerna gång på gång avslutades med samma argument: medlemmarna kommer att få högre ob-tillägg än de hade på Luftfartsverket.
– Det stämmer, och enligt deras uträkningar är det här avtalet en plus-minus-noll-överenskommelse. Men från vår sida tycker vi inte att ob-tillägget kan kompensera för försämringar på alla andra punkter, säger Thomas Blomqvist.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.