Statligt anställda känner minst tillit på jobbet
Statligt anställda litar mindre på varandra än anställda i andra sektorer. De känner också i mindre utsträckning att chefen litar på att de klarar sitt jobb. Det framkommer i en ny rapport från Statskontoret.
80 procent av medarbetarna på statliga myndigheter känner att de kan lita på varandra och på jobbet. Det är lägre än i andra samhällssektorer. För anställda i kommun och landsting är motsvarande siffra 86 procent och i det privata näringslivet 88 procent. Siffrorna kommer från en undersökning Statskontoret gjort som också visar att ledarskapet har den enskilt största betydelsen för tilliten.
”Vår undersökning visar att statliga myndigheter behöver arbeta med att utveckla ledarskapet för att öka tilliten inom statsförvaltningen”, säger Statskontorets generaldirektör Ingvar Mattson.
Därför uppmanar Statskontoret myndigheter att arbeta aktivt för utveckla ledarskapsfrågorna.
Förutom ledarskapet spelar upplevelsen av självständighet stor roll för tilliten. Att känna att ens yrkeskompetens bekräftas och erkänns är viktigt för möjligheten att trivas på jobbet, särskilt för kommunalt anställda.
Drygt 4 800 personer mellan 20 och 47 år har ingått i undersökningen. Rapporten är en del i den större rapporten Utvecklad styrning som Statskontoret lämnat till civilminister Ardalan Shekarabi idag.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.