Myndighetschefer vill ha bättre samordning

STATSFÖRVALTNING2016-11-29

I huvudsak är myndighetscheferna nöjda med regeringens styrning. Men många är kritiska till samordningen inom Regeringskansliet. Det framgår av en studie som Statskontoret låtit genomföra.

Forskarna Jenny de Fine Licht och Jon Pierre vid Göteborgs universitet har genomfört en undersökning av hur myndighetschefer ser på regeringens styrning av verksamheten. Rapporten presenteras nu av Statskontoret.

En majoritet av myndighetscheferna säger att de tycker att regeringens styrning är tydlig och att regeringen visar förtroende för myndigheten. Men det finns också många myndighetschefer som inte instämmer i att styrningen är anpassad till myndighetens verksamhet.

En stor del av myndighetschefernas lyfter fram brister i samordningen inom Regeringskansliet, som svar på en öppen fråga om vad som kan förbättras i styrningen. Departementen tenderar att arbeta i ”stuprör” och därför tar regeringen inte ett tillräckligt helhetsgrepp om politiken, anser man. Detta kan leda till konflikter mellan olika uppdrag, inte minst för dem som rapporterar till flera departement, konstaterar forskarna. Det kan exempelvis handla om att en myndighet får veta att ett gemensamt uppdrag är väldigt prioriterat men att en annan myndighet inte får samma signaler.

Flera myndighetschefer vill också se en minskad detaljstyrning i regleringsbreven och en högre tillit, liksom att återrapporteringskraven ska handla om effekter snarare än aktiviteter.

Undersökningen visar att informella kontakter är vanliga och en viktig del av regeringens styrning av myndigheterna. Tre av fyra myndighetschefer anger att de har sådana kontakter åtminstone en gång i månaden. Eftersom frågan gällde kontakter som myndighetschefen själv har med företrädare för Regeringskansliet, är det möjligt att informella kontakter förekommer betydligt oftare. Var tredje myndighetschef har informella kontakter med regeringen minst en gång i veckan.

Några myndighetschefer nämner också regeringens krav om anslutning till Statens servicecenters tjänster som ett problem:

”Ett område som jag gärna såg att man fattade annat beslut kring styrningen är anslutningen till Statens servicecenter (SSC). Det förefaller vara elefanten i rummet som man inte talar om. Jag har hittills inte träffat en enda myndighetschef som fått minskad administration eller lägre kostnader efter övergången till SSC.”, skriver en chef i en kommentar.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA