Statens servicecenter växer
På mindre än två år har Statens servicecenter tagit över administration från 144 myndigheter. Närmast på tur att ansluta sig står Arbetsförmedlingen och Statens institutionsstyrelse.
Omkring fyra av tio statliga myndigheter köper i dag administrativa tjänster från Statens servicecenter, som bildades 1 juni 2012 och finns i Gävle, Östersund och Stockholm. Kundmyndigheterna har sammanlagt 21 procent av de statligt anställda.
Nu har även Arbetsförmedlingen och Statens institutionsstyrelse aviserat att de tänker ansluta sig. Det skulle innebära att 28 procent av de statligt anställda arbetar på de myndigheter som berörs. Regeringens mål har varit att minst 25 procent av de statsanställda ska omfattas 2015.
Statens servicecenter säljer tjänster inom lönehantering, ekonomiadministration, e-handelstjänster och konsulttjänster. Generaldirektör Thomas Pålsson hoppas kunna vidga utbudet av tjänster. ”Närmast studerar vi möjligheten att erbjuda tjänster inom e-arkiv och e-diarium”, uttalar han i ett pressmeddelande.
Vid starten av servicecentret var endast fem myndigheter anslutna: Skatteverket, Försäkringskassan, Lantmäteriet, Kronofogden och Pensionsmyndigheten.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.