Staten måste ta ansvar för avvecklingen av kassaservicen
ST inom Posten har lämnat ett remissvar över utredningen av Postens Kassaservice. Bland annat anser avdelningen att staten har det största ansvaret för kostnaderna vid en avveckling av kassaservicen.
Regeringens utredare av Postens Kassaservice anser att Posten ska befrias från sitt uppdrag. En lösning föreslås där staten upphandlar kassaservicen från banker eller affärskedjor.
STs hållning, i frågan om Svensk Kassaservice vara eller icke vara, är i grunden att Posten ska ansvara för grundläggande betaltjänster medan ägaren staten ska finansiera verksamheten fullt ut. En åsikt som inte delas av staten.
Med den bakgrunden anser ST inom Posten att ”ett fortsatt åtagande i samma omfattning som för närvarande inte är möjligt”.
Staten har dessutom ”ett stort ansvar för de kostnader som uppstår vid ett eventuellt beslut om avveckling av kassaservicen”.
De största kostnaderna vid en eventuell avveckling rör personalsidan. Idag arbetar 1 800 personer inom Svensk Kassaservice, merparten är kvinnor i åldern mellan 50 till 60 år. En stor del av personalen arbetar i områden med en mycket begränsad arbetsmarknad. ST anser att staten bör ta ett övergripande ansvar för ”att erbjuda anständiga avvecklingsvillkor och i förekommande fall hjälp till nytt arbete”.
Avslutningsvis föreslår avdelningen att en särskild myndighet inrättas för att ”ta över Postens ansvar för att utföra betalservice där marknaden inte kan lösa det”.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.