ST kräver minst 450 kronor inom spårtrafiken
I dag har ST lämnat över sina avtalskrav för medlemmar inom bransch spårtrafik till arbetsgivarorganisationen Almega. I löneyrkandet finns ingen procentsats angiven, utan förbundet kräver en löneutveckling ”i paritet med branschen och andra delar av arbetsmarknaden”.
ST har inte angett någon procentsats i sitt löneyrkande men förbundet kräver en lägsta garanterad löneutveckling på 450 kronor om man inte kommer överens om annat i lokala förhandlingar.
– Det är inte helt ovanligt att vi avstår från att uppge några siffror inledningsvis. En av anledningarna till att vi än så länge bara gått ut med en individgaranti är att det i år är ovanligt svårt att förutse var märket kommer att hamna, säger STs ordförande Britta Lejon.
Hon säger att ST ska vara ett fackförbund som bidrar till ”en sund lönebildning” i nivå med märket.
– Hur lång tid det tar innan en siffra sätter sig i avtalsrörelsen är svårbedömt, jag kan inte svara på det i dagsläget. Men vi ska se till att STs medlemmar får lika god löneutveckling som andra i branschen.
Spårtrafiken är först ut av STs avtalsområden. Nuvarande avtal med Almega Bransch Spårtrafik löper ut 31 mars.
ST vill att avtalet ska vara ettårigt och att olika tillägg, exempelvis för obekväm arbetstid, räknas upp i samma takt som lönen.
Värdet av ersättningarna har urholkats, skriver ST i yrkandet.
Även Seko har lämnat sitt yrkande inom spårtrafiken i dag. Förbundet begär 3,2 procent och en garanterad löneökning på 400 kronor. Seko ingår tillsammans med bland andra Elektrikerna och Byggnads i 6F som har högre lönekrav än de 2,8 procent som Facken inom industrin kräver.
Många av kraven i STs yrkande handlar om arbetsmiljön, exempelvis att arbetsgivaren ska eftersträva att ensamarbete inte ska förekomma där det finns risk för hot och våld.
Ett problem inom Spårtrafiken är schemaändringar med kort varsel.
Därför kräver ST att parterna ser över hur man ska tolka bestämmelserna om ”oförutsedda händelser” som ger arbetsgivaren rätt att ändra schema kort tid i förväg.
– Det här är en bransch med tuff arbetsmiljö, det avspeglas i att många yrkanden rör arbetsmiljö, arbetstid och möjligheten till återhämtning, säger Britta Lejon.
Dessutom anser ST att det behövs någon form av utökat skydd för anställda som blir sjuka och inte längre kan jobba kvar, exempelvis lokförare.
– Jag kan konstatera att facken är samspelta och att vi har likartade yrkanden, vilket känns som en bra utgångspunkt, säger Britta Lejon.
Avtalet berör 2 400 ST-medlemmar inom Spårtrafiken.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.