ST-kampanj får kritik
STs kampanj ”Sverige börjar här” får kritik från Arbetsgivarverket. ST lyfter i kampanjen fram de många visstidsanställningarna, men enligt arbetsgivarsidan är dessa befogade.
”Nästan ingen är så dålig som staten” är ett av budskapen i STs annonser i digitala kanaler, tidningar och filmer. Det syftar bland annat på den utbredda användningen av tidsbegränsade anställningar på myndigheterna.
I annonserna jämförs staten med den privata sektorn, där andelen tidsbegränsade jobb är lägre. Nu bemöter Arbetsgivarverket kritiken på sin hemsida. Förhandlingschefen Anna Falck påpekar att den kommunala sektorn ligger ännu lägre än staten i fråga om tillsvidareanställningar. ”Det vore alltså lika korrekt att säga att staten är näst bäst”, skriver hon.
Anna Falck anser också att en stor del av de korta jobben är motiverade, till exempel i karriärsystemet i högskolan och domstolarna och bland Försvarsmaktens sjömän och gruppbefäl. I övrigt är de statliga arbetsgivarnas uppfattning att tillsvidareanställning ska vara en huvudregel inom staten, skriver hon.
STs ordförande Britta Lejon menar dock att det inte är så verkligheten ser ut.
– Särskilt i vissa sektorer finns ett överutnyttjande av tidsbegränsade anställningar, vilket också görs möjligt genom anställningsförordningen.
Det här är en viktig fråga för yngre medlemmar, och ST har drivit den i flera avtalsrörelser, påpekar hon.
– Men det är väldigt roligt att Arbetsgivarverket har sett vår kampanj.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.