Kritiska budskap ska locka nya medlemmar
STs nya reklamkampanj ska locka nya medlemmar genom att kritisera staten som arbetsgivare. ”Ambitionen är inte att skrämma bort någon”, säger STs kommunikationschef Anna Fairbrass till Publikt.
”Nästan ingen är så dålig som staten” och ”Så mycket sämre”, är några av budskapen i STs nya reklamkampanj.
– Tidigare har vi kanske haft en övervikt åt att lyfta staten som arbetsgivare och det finns jättemycket att säga om staten som är gott. Men det är också mycket som inte står rätt till, säger STs kommunikationschef Anna Fairbrass.
Som exempel tar hon användningen av visstid som anställningsform, en ökande stress bland statsanställda samt risken för att utsättas för hot och våld på jobbet.
Att potentiella ST-medlemmar skulle bli skeptiska till att söka jobb inom staten då de möts av budskap som ”Lite dödshot har ingen dött av” och ”Ett arbetsliv med mycket arbete och lite liv”, tror hon inte på.
– Ambitionen är inte att skrämma bort någon. Staten är redan en väldigt attraktiv arbetsgivare om man tittar på var till exempel unga vill jobba. Därför blir vårt arbete ännu viktigare, i att säkerställa att de som kliver ut på arbetsmarknaden får goda villkor och en rimlig arbetsbelastning, säger Anna Fairbrass.
Hur ser du på risken för att de som redan är ST-medlemmar reagerar negativt på den här typen av budskap om deras arbetsplats?
– Än så länge har vi inte fått några sådana reaktioner och det som vi lyfter är också problematik som våra medlemmar vill lyfta, och som får medlemmar att gå med i ST.
STs kampanj ”Sverige börjar här” startade i förra veckan, med annonser i digitala kanaler, och efter 17 maj är tanken att nästa omgång ska rullas ut. Då handlar det om annonser i printtidningar samt ett antal reklamfilmer.
Kostnaden för reklamkampanjen kommer att landa på strax över 1,75 miljoner kronor under 2021.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.