ST avråder medlemmar på pendeln från att strejka

SPÅRTRAFIKEN2023-04-17

ST uppmanar i ett pressmeddelande sina medlemmar på Stockholms pendeltåg att inte delta i den spontana strejk som enskilda anställda uppmanat till. ”Men att strejken är avtalsstridig förtar inte det ansvar arbetsgivaren MTR och den politiska majoriteten har för den bakomliggande situationen”, skriver ST.

Bakgrunden till den långvariga konflikten i Stockholms pendeltågstrafik är att det nuvarande politiska styret i Region Stockholm står fast vid den tidigare regionledningens beslut att avveckla tågvärdarna på pendeltågen. Det innebär att lokföraren är ensam på turerna.

Enligt rapportering i Dagens Nyheter var störningarna omfattande under de tidiga morgontimmarna i dag. Endast 30 procent av tågen kördes mellan kl 04 och 06. ”Vi har stor trafikpåverkan, men har svårt att säga hur detta kommer att påverka under dagen eftersom vi inte har fått in uppgifter om hur många som kommer att delta i strejken”, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR, till DN.

ST driver flera tvister mot operatören MTR. ”Det grundläggande felet är att det fattas ett politiskt beslut om att avskaffa tågvärdarna, utan att konsekvenserna utretts och accepterats av den lokala skyddsorganisationen med skyddsombuden. Därigenom har operatören MTR blivit tvungna att genomföra något som vi menar strider mot lagen”, kommenterar STs biträdande förhandlingschef Niklas Simson konflikten i ett pressmeddelande.

Arbetsgivaren har hävdat att det fungerar att ersätta tågvärdarna med kameror på perrongerna, medan ST anser att kamerorna inte är till någon hjälp alls vid en nödsituation. Att förändringen drevs igenom mot skyddsombudens vilja innebär ett brott mot arbetsmiljölagen, enligt förbundet, och Arbetsmiljöverket har utdömt ett vitesföreläggande på grund av bristfälliga riskbedömningar.

I samband med det politiska skiftet i Region Stockholm i det senaste valet lovade den nya majoriteten att utreda frågan om tågvärdarna på nytt. Men varken skyddsombud eller fackliga företrädare fick delta.

”Det är anmärkningsvärt att först när utredningen är färdig och det slutliga politiska beslutet i trafiknämnden fattat, så erbjuds vi som fackliga företrädare att vara med och utvärdera denna oberoende granskning. En av de bärande tankarna bakom svensk arbetsmiljölagstiftning är att arbetsgivare och skyddsombud hanterar förändringar i arbetsmiljö tillsammans innan de genomförs, inte i efterhand. Det är bakvänt”, kommenterar STs Niklas Simson i pressmeddelandet.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Spårtrafiken
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA