Snabbtåg bedöms bli dyrare än prognosen visat
Det krävs mer pengar för att förverkliga politikernas planer på nya stambanor för snabbtåg, skriver Trafikverket i en rapport till regeringen. De planerade 205 miljarder kronorna kommer enligt myndigheten inte att räcka.
Trafikverket fick i juni regeringens uppdrag att utreda ett system för nya stambanor med kostnadsramen 205 miljarder kronor i 2017 års prisnivå. Enligt Trafikverkets första delredovisning kommer det att krävas större ändringar av systemets utformning om investeringen ska kunna genomföras inom ramen. Framför allt kommer stadspassagerna med nya stationslösningar att bli väsentligt dyrare.
Redan år 2015 uppskattade Trafikverket att kostnaden för snabbtågen skulle bli 230 miljarder kronor med ett spann på 30 miljarder kronor mer eller mindre. Enligt Trafikverkets bedömning kommer kostnaden att hamna i det övre spannet.
Myndigheten pekar ut stationsorter, stationslägen, eventuella bibanor och kopplingspunkter som kostnadsdrivande. Den systemutformning som togs fram av den så kallade Sverigeförhandlingen måste ses över och omprövas avseende både antal stationer och stationslägen utifrån kostnadsramen.
Trafikverkets utredningsuppdrag ska slutredovisas 28 februari 2021. Dessförinnan ska samråd med berörda kommuner och regioner genomföras.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.