Så ska loggan se ut om ST byter namn
Snart beslutas om Fackförbundet ST ska byta namn till Fackförbundet Sterka. Publikt kan redan nu avslöja hur logotypen i så fall kommer att se ut – enkel och avskalad med ett speciellt E.
– Den ska signalera vår identitet, att vi hämtar styrka ur det kollektiva men värnar varje individ, varje medlem, säger STs ordförande Britta Lejon.
Även om förslaget till ny logotyp är enkelt, finns det en tydlig tanke bakom, säger STs kommunikationschef Anna Wickman.
– Pricken i mitten av bokstaven E symboliserar både medlemmarna som förbundet arbetar för, och medborgarna som STs medlemmar arbetar för. De två strecken symboliserar förbundet och samhället. Själva ordet »fackförbundet« står under, för att signalera att det är organisationens fundament, förklarar hon.
Beslutet om ett eventuellt namnbyte kommer att tas på förbundets extrakongress i slutet av oktober.
Britta Lejon säger att anledningen till att man låtit designa en logotyp innan beslutet är fattat är att förbundet vill att medlemmar och förtroendevalda ska känna till både namn och logotyp före extrakongressen.
– Vi hade velat presentera loggan ännu tidigare. Om det blir ett ja, kan vi byta namn ganska snabbt, om ingen
överklagar till Patent- och registreringsverket. Oavsett vad vi heter måste vi lägga mer pengar på att synas. Mycket handlar om att utveckla hur vi kommunicerar. Det måste vi bli bättre på oavsett, om vi ska växa, säger Britta Lejon.
Huvudfärgen på logotypen är mörkt blå. Den finns dock i olika färger som ska kunna användas beroende på sammanhang.
– Jag tycker loggan är både enkel och kraftfull. Den signalerar den styrka och stabilitet som våra medlemmar står för, säger Britta Lejon.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.