Postnord anlitar bolag utan kollektivavtal
Postnord anlitar privata bolag som saknar kollektivavtal för utrikes transporter och vissa körningar i Sverige. Enligt ST bryter det mot bolagets uppförandekod.
Postnord anlitar privata åkerier för omkring en tredjedel av bolagets transporter. Uppgifterna om underleverantörer utan kollektivavtal framkom i en granskning som Svenska Dagbladet gjort.
Enligt en redovisning som Postnord gjorde efter tidningens publicering går cirka 95 procent av de totala transportkostnaderna till körningar som görs av företag som har svenskt kollektivavtal.
Det är framför allt i utrikes transporter som Postnord avstår från att kräva kollektivavtal. Av inrikestransporterna är en mindre del, 0,7 procent, så kallad cabotage där ett utländskt åkeri anlitats, och inte heller i de fallen kräver Postnord kollektivavtalsenliga villkor, skriver Postnord i sin redovisning.
STs avdelningsordförande inom Postnord, Kristofer Björklund, är kritisk till arbetsgivarens agerande.
– Vår uppfattning är glasklar. Det ska vara kollektivavtal, säger han till Publikt.
STs uppfattning är att parterna varit överens om att kollektivavtal ska finnas och att det ska vara en del av uppförandekoden »Code of conduct«.
– Vi kommer givetvis att lyfta frågan i samverkan och be om en förklaring, säger Kristofer Björklund.
Bolagets kommunikationschef Per Ljungberg anser däremot att uppförandekoden inte innebär krav på kollektivavtal, och motiverar bolagets agerande med den hårda prispressen i branschen. Ett generellt krav på kollektivavtal skulle innebära ett betydligt högre kostnadsläge och att Postnord »inte kan konkurrera om uppdrag som involverar transporter utanför Sveriges gränser«, skriver han i ett mejlsvar till Publikt.
Näringsminister Mikael Damberg, S, säger i en kommentar i Svenska Dagbladet att det som kan begäras är att Postnord ska »motivera från gång till gång varför de inte har kollektivavtal i vissa upphandlingar«. Men statsminister Stefan Löfven, S, tycker inte att konkurrensargumentet håller. »Vi ska inte ha en spiral nedåt vad gäller löner och arbetsvillkor«, säger han till Svenska Dagbladet.
Både Postnords ledning och ST-avdelningen vill ha konkurrens på lika villkor och efterlyser skärpt lagstiftning i Sverige och EU för transportbranschen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.