Otydliga regler för kontroll i callcenter
STs vice ordförande Britta Lejon tycker att det är olyckligt att arbete i callcenter förblir oreglerat i det nya lagförslaget om integritet i arbetslivet. Många ST-medlemmar får i dag finna sig i att deras arbetsdag registreras av arbetsgivaren.
– Vi har fortfarande inte fått någon vägledning när det gäller problematiken kring callcenter. Det är en fråga som man gott hade kunnat lyfta fram, säger Britta Lejon.
Det hade varit önskvärt med tydligare regler kring vad arbetsgivaren får och inte får övervaka i kundmottagningarna, påpekar hon.
– Viss typ av kontroll, att man gör saker som man ska, tillhör arbetsledningsansvaret. Men så länge det inte finns en tydlighet var gränsen går kan arbetsgivaren även mäta andra saker.
Lagförslaget innehåller en slags generalklausul som förbjuder åtgärder som påtagligt påverkar de anställdas personliga integritet. Den skulle möjligen kunna tillämpas på callcenter. Men hur grovt övertrampet måste vara är en tolkningsfråga. Arbetsdomstolen har till exempel godkänt att en anställd tvingades göra ett utandningsprov framför sina arbetskamrater. TCO, och ST, vill stryka formuleringen påtagligt.
– Om ribban ligger så högt är det ganska givet att vi inte kommer åt avarterna inom callcenter med den givna lagstiftningen, konstaterar Britta Lejon.
Däremot hoppas hon att fack och arbetsgivare lokalt kan träffa avtal som gör kontrollen förutsebar och rättssäker. Lagförslaget är trots allt välkommet och huvudsakligen bra, anser hon.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.