Omöjligt nå Migrationsverket
För allmänheten är det i stort sett omöjligt att komma i kontakt med Migrationsverket. Verket har inte råd att leva upp till lagens krav, säger en företrädare för verket till LO-tidningen.
LO-tidningen har försökt få kontakt med Migrationsverket genom att ringa och skicka e-post. I växeln är oftast alla linjer upptagna och svar på e-post dröjer flera veckor.
LO-tidningen ringde till Migrationsverket 22 gånger utspritt under fem dagar i december. Svaret blev så gott som alltid: ”Alla linjer är upptagna, vi ber dig ringa senare eller besöka vår hemsida”, skriver tidningen.
Vid två tillfällen lyckades tidningen hamna i myndighetens telefonkö, då på plats 40 respektive 18. Det nummer tidningen använt går till upplysningen och är det nummer allmänheten hänvisas till för alla möjliga frågor.
LO-tidningen prövade också att skicka e-brev med frågor kring medborgarskap. Svaret kom efter fyra veckor. Enligt förvaltningslagen är en myndighet skyldig att ta emot telefonsamtal, e-post, brev och fax från allmänheten. I kommentarer till lagen står det att myndigheten ska svara på e-post och brev inom en vecka.
– Det finns en massa krav i förvaltningslagen. Vi kan inte nå upp till allt. Vi är ett visst antal personer som jobbar här, och vi når inte upp till målen på detta område. Men det finns inte pengar till mer, säger Per-Anders Lindell, enhetschef på upplysningen, till tidningen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.