Nya digitala tjänster skapar frustration

DIGITALISERING2018-11-21

De digitala verktyg som ska underlätta och effektivisera samarbetet på jobbet skapar ökad irritation för många användare. Det framgår av en undersökning som genomförts av Telenor.

Vid sidan av den digitala kommunikationen med e-post har en rad andra digitala verktyg införts för kommunikation och samarbete kolleger emellan. Meningen är att de ska förenkla samarbetet, men enligt Telenors enkät tycker mer än var tredje arbetstagare att det finns för många digitala samarbetsverktyg på arbetsplatsen.

Sex av tio tjänstemän är frustrerade över hur det digitala samarbetet fungerar och varannan vill skrota eller se över de verktyg som erbjuds på arbetsplatsen, enligt undersökningen. En majoritet av de intervjuade säger att de inte fått utbildning för att använda de nya digitala hjälpmedlen.

En majoritet uppger också att digitala verktyg skapar stress eller frustration i samarbetet. De främsta anledningarna är teknikstrul, otydlighet kring vilka tjänster man förväntas använda och att ens kollegor och kunder använder andra plattformar.

”Undersökningen vittnar om att många företag köper in en mängd olika digitala verktyg, och tänker att det räcker så. Kanske beror det på att man rädd att hamna efter i digitaliseringen. Men utan ledarskap och struktur blir det lätt stökigt, och att så många arbetstagare känner stress och frustration är något som både vi i branschen och ledare i tjänsteföretag måste ta på allvar”, kommenterar Mats Almgren, affärsområdeschef för Telenor Företag, i ett pressmeddelande.

Det är Sifo Kantar som intervjuat drygt 1 700 tjänstemän för Telenors räkning. Nya tjänster som chattverktyg, dokumenthantering i molnet och videomöten är vanliga och åtta av tio tjänstemän använder dem regelbundet.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA