Det är bra att det blivit lättare att klaga på myndigheterna, anser nya chefs-JO Cecilia Nordenfelt. Baksidan är att JO knappast hinner med egna granskningsinitiativ.
Bild: Sören Fröberg
Det är bra att det blivit lättare att klaga på myndigheterna, anser nya chefs-JO Cecilia Nordenfelt. Baksidan är att JO knappast hinner med egna granskningsinitiativ.

Nya chefs-JO vill ha fler tillsynsorgan

JUSTITIEOMBUDSMANNEN2011-02-08

Hanteringen av en allt stridare ström av klagomål från allmänheten hindrar Justitieombudsmannen från att ta itu med andra viktiga arbetsuppgifter. Därför behövs andra, reguljära tillsynsinstanser för bland annat Försäkringskassan och Kriminalvården. Det anser Cecilia Nordenfelt, ny chef vid ämbetet sedan årsskiftet.

År efter år har JO slagit flera nya rekord i antalet anmälda klagomål på myndigheterna. De senaste fem åren har klagomålen blivit 30 procent fler. Under verksamhetsåret 2009/10 tog JO emot 7 310 nya klagomål.

Vad beror det på? Gör myndigheterna fler fel?
– Nej, jag tror inte att myndigheterna missköter sig i större utsträckning nu. Kritikfrekvensen, andelen anmälningar som slutar med kritik mot myndigheten, ligger stadigt på 12–13 procent. Jag tror att ökningen beror på att människor är mer benägna att anmäla. Dels för att respekten för myndigheterna minskar, dels för att det har blivit lättare att anmäla. Man kan göra det direkt från vår hemsida, via e-post.

Många JO-ärenden handlar om långa handläggningstider, ofta på grund av att myndigheten är överbelastad. Kan resursbrist göra att en myndighet slipper »prickning«?
– Det är inte en tillräcklig ursäkt, men det kan vara en förklaring. Det gäller för myndigheten att prioritera. Det är en av orsakerna till att vi oftast inte kritiserar den enskilde, utan myndigheten.

Larm om Försäkringskassan

Cecilia Nordenfelt är en av fyra justitieombudsmän, och hennes granskningsområde omfattar bland annat Försäkringskassan och Kriminalvården. För två år sedan väckte hon stor uppmärksamhet när hon slog larm om att Försäkringskassan inte klarade sitt uppdrag. Man »åsidosatte förvaltningslagens krav« genom de långa handläggningstiderna.

Nu har du följt upp den granskningen. Har det blivit bättre?
– Jag är försiktigt positiv. Det ser ut som om man går åt rätt håll, och det finns områden där det blivit mycket bättre. Å andra sidan får vi fortsatt många klagomål.

Du vill se särskilda tillsynsorgan för Försäkringskassan och Kriminalvården. Varför?
– Vi är riksdagens kontrollorgan, som ska kontrollera att myndigheterna håller en hög standard. Om vi får in många anmälningar om att Försäkringskassan inte svarar i telefon, så vet vi ju det efter ett tag. Men vi har inget mandat att tala om för Försäkringskassan vad de ska göra, exempelvis skaffa en ny telefonväxel. Mängden av ärenden om mindre viktiga saker lägger hinder i vägen för annat arbete vi borde göra.

Riksdagens konstitutionsutskott har i ett betänkande gett stöd till JOs förslag om särskilda tillsynsorgan. Avsaknaden av sådana organ innebär att JO inte kan sköta sin uppgift som tänkt, och det är »mycket olyckligt«, skriver utskottet.

Mindre tid till inspektioner

Det ökande antalet klagomål från allmänheten har lett till att JO får allt mindre tid till inspektioner och andra egna granskningsinitiativ. Förra året minskade antalet inspektioner med en tredjedel jämfört med 2009. Ett stort bekymmer, tycker Cecilia Nordenfelt.

– Inspektionerna är mycket viktiga, eftersom vi får inblick i hur verkligheten ser ut och ökar vår systemförståelse. Vi tittar på kanske 200 eller 300 akter och kan upptäcka systemfel som vi annars kanske bara hade uppfattat av ren tur, via en anmälan.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA