Jessica Wuopio, Leif Abrahamsson och Peter Södergren.
Bild: Ralf Bergman
Jessica Wuopio, Leif Abrahamsson och Peter Södergren.

Ny växel på väg att knäcka personalen

SKATTEVERKET2009-04-21

När Skatteverket bytte telefonsystem i växeln blev det kaos. Personalen känner sig otillräcklig, blir utskälld och tappar arbetsglädjen. Skyddsombudet är rädd att belastningen ska knäcka arbetsgruppen.

Av:  Anders Lövgren

Tanken var att bytet till ip-telefoni i fjol skulle göra Skatteverkets växel bättre. Men i stället har de tekniska problemen gjort arbetssituationen allt jobbigare och nu säger personalen i Sollefteå stopp.

– Det känns som om vi inte kan göra ett bra jobb när samtal kopplas bort och förtvivlade personer säger att de ringt i flera dagar utan att komma fram, säger telefonisten Jessica Wuopio.

– Vi kallas både det ena och det andra och det gäller att inte ta åt sig. Men vem vill ha det så på jobbet, det kan inte fortsätta så här, tycker kollegan Leif Abrahamsson.

Skatteverket har en gemensam växel. Den som har allmänna frågor om skatt och deklaration kan i stället ringa direkt till Skatteupplysningen. Hit går också de flesta samtal. Av dem som ringer den gemensamma växeln slussas hela 80 procent vidare till Skatteupplysningen.

Samtal »försvinner«

Problemet beskrivs som en kombination av tekniskt strul och att Skatteupplysningen är underbemannad, vilket gör att samtalen dit »försvinner och kopplas bort«. En del tekniska åtgärder har delvis förbättrat situationen, men fortfarande anser man i Sollefteå att mer måste göras.

– Tyvärr vet vi ju att det ofta är lönlöst när vi kopplar vidare, många kommer att ringa till oss om en stund och vara ännu argare, säger Jessica Wuopio.

Frågan har hamnat under lupp 

Att känna sig otillräcklig och dessutom bli utskälld har gjort att många i gruppen tappat arbetsglädjen. För att försöka åstadkomma en förändring gjorde skyddsombudet Peter Södergren en anmälan till Arbetsmiljöverket. Arbetsgivaren har svarat.

– Man pratar om långsiktiga åtgärder. Men om man inte ökar bemanningen på Skatteupplysningen så är jag rädd att vi får det ännu jobbigare, säger Peter Södergren.

Peter Dahlgren, sektionschef i Sollefteå, kommenterar så här:

– Jag anser att åtgärder vidtagits som förbättrat tekniken. Bemanningsproblemet är något som alltid är på tapeten. Men anmälan har gjort att frågan hamnat under lupp, det är positivt.

Tar emot 300 till 800 samtal per dag

Inom Skatteverket finns det 16000 telefonanknytningar. I Sollefteå finns 20 anställda i växeln. Ytterligare en enhet finns i Mariestad. En telefonist tar emot mellan 300 och 800 samtal per dag. Ett av syftena med att byta till ip-telefoni, baserad på internetteknik, var att samtal som kommer till myndigheten ska kunna föras till första lediga person i växeln, oavsett var denne sitter i landet eller varifrån samtalet kommer.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA