Ny chef för Statens servicecenter
Regeringen har utsett Thomas Pålsson till generaldirektör för Statens servicecenter. Samtidigt aviseras att kraven på myndigheterna att ansluta sig till servicecentret kan bli hårdare.
Thomas Pålsson är i dag departementsråd och chef för Regeringskansliets enhet för statlig förvaltning. Han har också arbetat på Statskontoret och varit engagerad i flera förvaltningspolitiska reformer, enligt regeringens pressmeddelande.
”Thomas Pålsson har de senaste åren med stort engagemang arbetat med frågor som rör utveckling och förnyelse av svensk statsförvaltning. Han har varit med från ax till limpa i processen med att få Statens servicecenter på plats och han har därför stor kunskap om myndigheten och vad som krävs för den fortsatta utvecklingen”, skriver civilminister Stefan Attefall i pressmeddelandet.
Statens servicecenter bildades 2012 och har kontor i Gävle och Östersund och en viss, begränsad verksamhet i Stockholm. Thomas Pålsson, som tillträder sitt uppdrag 20 maj, kommer huvudsakligen att tjänstgöra i Gävle.
Statens servicecenter sköter löneadministration, ekonomiadministration och e-handel åt andra myndigheter. Hittills har ett hundratal myndigheter anslutit sig som kunder. Men regeringen vill att fler ska ansluta sig och har nu gett Ekonomistyrningsverket i uppdrag att utreda om det behövs en starkare styrning av myndigheterna och om regelverket behöver förändras.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.