Mer ledigt ska stoppa förarflykt
Lokförare och tågvärdar får fler ledighetsdagar enligt ett nytt lokalt avtal inom pendeltågsoperatören Stockholmståg KB. Syftet är att hejda utflödet av utbildad personal.
Stockholmståg KB sköter pendeltågstrafik i Stockholmsregionen tillsammans med ISS Trafficare och Euromaint. Bolagets lokförare och tågvärdar har i dag 25 dagars grundsemester. Enligt det nya avtalet får dagens anställda ytterligare två dagar ledigt från och med 1 januari 2009, fyra dagar 2011 och totalt sex dagar extra 2013. Nyanställda kommer att få två extra ledighetsdagar när de jobbat två år. Ledigheten räknas som betald tjänstledighet och ger inget semestertillägg.
Överenskommelsen syftar till att locka personal att stanna inom bolaget, som framför allt har haft svårt att behålla utbildade lokförare. Två av tre som genomgått internutbildning försvinner till konkurrenterna, enligt Lennart Nilsson, ordförande för ST inom Stockholms pendeltågstrafik. Han välkomnar den extra ledigheten som lättar upp personalens treskift, men är besviken på att man inte lyckats nå löneökningar som överstiger bottenplattan i spårtrafikens centrala avtal.
– Det här är ett steg i rätt riktning, men vi är tveksamma till om det kommer att stoppa lokförarflykten, säger han. Vi anser att vi har halkat efter gentemot konkurrenterna. Vi har svårt att få den stab vi behöver. Det är svårare att få det att funka om man hela tiden har en kader personer som är relativt nya i jobbet.
Förhandlingar för stationsvärdar inom ISS Trafficare pågår fortfarande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.