Luftfartsverket ska flytta jobb till Stockholm
Samma dag som landsbygdskommittén föreslog att 10 000 statliga jobb skulle flyttas från Stockholm tog Luftfartsverkets styrelse ett inriktningsbeslut i motsatt riktning. Beslutet innebär att flygtrafiken vid fem flygplatser ska fjärrstyras och 50 flygledartjänster flyttas till Stockholm. ST inom flygledningen kritiserar planerna.
Den 4 januari fattade Luftfartsverkets styrelse ett inriktningsbeslut om att stänga fem flygledartorn och sköta flygledningen på dessa flygplatser från Stockholm. Omkring 50 medarbetare i Kiruna, Östersund, Umeå, Visby och Malmö berörs.
Beslutet klubbades trots protester från de fackliga organisationerna, som anser att de underlag som tagits fram inte är tillräckligt säkra för att uttala sig om en framtida kostnadsminskning för verksamheten.
– De femtio som berörs är upprörda så klart. Det är inte kul att bli av med jobbet eller flytta. De delar inte bilden att det skulle bli bättre med det här förslaget, säger Daniel Vestling, ledamot i STs avdelningsstyrelse.
Rent tekniskt ska fjärrstyrningen ge en flygledare möjlighet att genom skärmar och datorer ansvara för två flygplatser samtidigt.
Hittills är det bara Örnsköldsviks flygplats, med omkring 4 000 ankomster och avgångar per år, som fjärrstyrts med kameror.
Inriktningsbeslutet innebär att ytterligare 100 000 ankomster och avgångar ska flygledas med fjärrstyrning.
ST har tagit hjälp av en löntagarkonsult för att granska beräkningarna.
– LFV tror på samordningsvinster med att centralisera. Vi och löntagarkonsulten ser i stället att osäkerhetsfaktorerna är många och befarar att verksamheten fördyras. Vi tycker att man ska testa mer innan, annars riskerar man ju att bli bakbunden av tekniken. Med ett fjärrstyrt system blir vi också helt beroende av att tekniken fungerar, säger Daniel Vestling.
Luftfartsverkets generaldirektör Olle Sundin vill inte kommentera styrelsens underlag med hänvisning till att det är sekretessbelagt. Apropå landsbygdskommitténs förslag om omlokalisering av jobb från Stockholm säger han att Luftfartsverket, som är ett affärsverk, agerar utifrån andra krav än andra statliga myndigheter.
– Vi är underställda marknadsvillkor. Vi har haft svårt att hitta besparingar, men vår målbild är att den här lösningen ska bli billigare mot kund.
Han säger sig samtidigt ha stor förståelse för hur de berörda medarbetarna känner.
– Alla kommer att erbjudas jobb i Stockholm, men jag har respekt för att det inte är så lätt att flytta.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Vem bedömer projektets duglighet... Beroendeställningar...