Kritik mot förslag att flytta flygledning
Kritiken mot Luftfartsverkets inriktningsbeslut om att fjärrstyra flygledningen på fem flygplatser från Stockholm har inte låtit vänta på sig. »Hur ska man garantera säkerheten och varför ska statliga jobb flyttas från regionen?«, undrar Hans Lindberg, S, kommunalråd i Umeå.
I januari tog Luftfartsverkets styrelse ett inriktningsbeslut om att fjärrstyra flygledningen på flygplatserna i Kiruna, Östersund, Umeå, Visby och Malmö från Stockholm. Sedan tidigare har ett försök pågått i Örnsköldsvik.
Kommunalrådet i Umeå, Hans Lindberg, S, är en av kritikerna.
Och det beror inte bara på att han är emot att flytta jobb från Umeå till Stockholm, förklarar han. Han påminner också om att ett tekniskt fel vid kontrollcentraler och flygledartorn i Stockholm och Malmö orsakade ett totalt flygstopp på Arlanda och Bromma i maj 2016. Den gången tog Telia på sig ansvaret.
– Det känns inte som om man uttömt alla frågor kring säkerhet och risker, säger han.
Det är inte bara kommunpolitiker som upprörts av beslutet. Debatten pågår även i kommentarsfält på nätet. Flera debattörer hänvisar till de sårbarhetsproblem som det digitala samhället medför och som lyftes fram vid årets upplaga av konferensen Folk och försvar.
»Hela processen är väldigt forcerad och ledningen framstår som fartblind. Samrådsprocessen med Försvarsmakten, om att lägga ner flygtrafikledningen på Gotland och flytta alla flygledare till Arlanda, är INTE färdig«, skriver en person i Publikts kommentarsfält.
Precis som STs avdelning inom flygledningen påpekar andra debattörer på flygtorget.se – en flygtidning på nätet – att det arbetssätt som de ekonomiska beräkningarna bygger på ännu inte är godkänt av Transportstyrelsen och inte heller har testats i större skala.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Saab, LFV och staten sitter i samma båt. Saab håller i styråran, LFV och staten sitter tysta och stilla.
Dags för en granskning av SVT?
Saab, LFV och staten sitter i samma båt. Saab håller i styråran, LFV och staten sitter tysta och stilla.
Dags för en granskning av SVT?
vare sig blir bättre eller billigare...
Allt detta handlar om att sjösätta ett SAAB Digital Air Traffic Solutions som ska börja sälja kamerasystem - man kan undra om det är detta som är LFV uppdrag?
Sturup har 15 gånger mer trafik än Örnsköldsvik och mer komplexitet.
Visby har trafiktoppar under sommaren och under övningar som inte är möjligt att hantera vid fjärrstyrning.
Olle slipper ta konsekvenserna... Precis som inte Thomas behövde...