Försvarsmakten vill ha kvar flygledare i Visby
Försvarsmakten säger nej till Luftfartsverkets planer på att fjärrstyra Visby flygplats från Stockholm, enligt programmet Kaliber i Sveriges radio.
4 januari fattade Luftfartsverkets styrelse ett inriktningsbeslut om att stänga fem flygledartorn och sköta flygledningen på dessa flygplatser från Stockholm. Omkring 50 medarbetare i Kiruna, Östersund, Umeå, Visby och Malmö berörs.
Beslutet klubbades trots protester från de fackliga organisationerna, som anser att de underlag som tagits fram inte är tillräckligt säkra för att uttala sig om en framtida kostnadsminskning för verksamheten.
Men nu kan Försvarsmakten sätta stopp åtminstone för delar av Luftfartsverkets planer. I ett dokument från mars som radioprogrammet Kaliber tagit del av säger de nej till planerna på att fjärrstyra Visby flygplats från Stockholm.
I Försvarsmaktens svar till Luftfartsverket skriver man, enligt radioprogrammet, att ”Försvarsmakten anser att de föreslagna förändringarna av flygtrafiktjänster på Visby flygplats som det aktuella förslaget innebär, ger en ytterst väsentlig negativ påverkan på Försvarsmaktens verksamhet”.
Håkan Josefsson, chef för luftfartssektionen på flygtaktiska staben på högkvarteret, förtydligar för Kaliber:
”I nuvarande läge är det nej utifrån det samråd som vi gett till LFV.”
Men Per Kjellander, operativ chef för Luftfartsverket vill inte se det som ett nej, han säger till radioprogrammet att han mer uppfattar det som att de inte lämnar samtycke.
”Vi uppfattar inte det som ett nej utan att de inte lämnar ett samtycke som det uttrycks och det betyder att de inte säger ja, de säger inte nej”.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.