Lönsam insats mot buller
Arbetsmiljöverkets kampanj mot buller har haft betydande positiva effekter på arbetsmiljön. Om bara två hörselskador har förhindrats har den också varit samhällsekonomiskt lönsam.
”Bort med bullret” var temat för Arbetsmiljöverkets riksomfattande inspektionskampanj under hösten 2005. Totalt genomfördes 1 800 inspektioner, varav 1 700 inom tillverkningsindustrin. Nu har kampanjen utvärderats av en grupp forskare vid Tekniska Högskolan.
Utvärderingen visar att inspekterade företag har genomfört förebyggande åtgärder mot hörselskadligt buller. De åtta typer av åtgärder som inspektionerna syftade till, var dubbelt så vanliga bland inspekterade företag.
Kampanjen har också varit lönsam. Efter att ha jämfört kostnaderna för inspektioner och informationsinsats med kostnaden för en arbetsrelaterad hörselskada, drar forskarna slutsatsen att kampanjen varit kostnadseffektiv om den förhindrat uppkomsten av två allvarliga hörselskador.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.