Löneadministratörer larmar om dålig arbetsmiljö
Trots tekniska uppdateringar och utökad bemanning vittnar anställda på Polisens löneadministration om fortsatt stora problem kopplade till det nya lönesystemet på myndigheten. ”Det är en omänsklig arbetssituation”, säger en medarbetare till Publikt.
Problemen med Polisens nya lönesystem, som infördes i maj förra året, fortsätter och slår hårt mot personalen på myndighetens administrativa center, enligt ST inom Polisen.
I april, när Publikt rapporterade om den stora mängden tidskrävande merarbete som bytet av lönesystemet fört med sig, bedömde arbetsgivaren att förbättringar av de tekniska systemen och arbetsmiljön skulle ske under senvåren.
Men enligt Ann Gustafsson, vice ordförande för ST-avdelningen på myndigheten, kvarstår problemen.
– Det är fortfarande otroligt tufft. Det gäller verkligen att arbetsgivaren ser och stöttar medarbetarna, fortsätter att arbeta aktivt med arbetsmiljöfrågorna, prioriterar och gör anpassningar utifrån rådande förutsättningar och erbjuder stöd via företagshälsovården, säger hon.
Enligt Polisen är det grundläggande problemet att informationsöverföringen mellan det gamla schemaläggningssystemet och det nya lönesystemet inte fungerar som planerat. Det medför ett omfattande manuellt arbete med felsökningar och rättningar för att undvika felaktiga löneutbetalningar.
För att komma till rätta med detta har flera uppdateringar av löne- och schemaläggningssystemen skett under maj och juni.
Trots dessa åtgärder har problemet med felaktiga utbetalningar fortsatt och återbetalningskraven växer, berättar en medarbetare på Polisens administrativa center som vill vara anonym:
– Inget har förändrats. Skulderna ökar något enormt och det är fortsatt otroligt mycket felaktigheter. Vi får listor på listor på listor med rättelser som måste hanteras manuellt. Det är en omänsklig arbetssituation som aldrig tar slut.
Även om bemanningen har förstärkts med fyra nya tillsvidareanställda och ytterligare fyra timanställda under våren är arbetssituationen ohållbar, anser den anställde, som inte tycker att Polisen har gjort tillräckligt för att lösa problemen.
– Den ena kollegan efter den andra blir långtidssjukskriven. Andra säger upp sig och går till nya jobb. Jag vet inte vem som kan klara av att arbeta under de här förhållandena. Jag mår dåligt bara av att gå över tröskeln till jobbet. Man måste samla alla ansvariga, lokalisera huvudproblemet och lösa detta, säger medarbetaren.
Maria Hölscher, sektionschef på Polisens administrativa center, säger sig förstå medarbetarnas frustration och delar uppfattningen att arbetsmiljöproblemen kvarstår.
Hon framhåller att de systemuppdateringar och resursförstärkningar som har skett är betydelsefulla, men menar att det tar tid innan effekten av dem märks i vardagen. Först i höst tror hon på ett nytt normalläge på sektionen.
– Det förändringsarbete som pågår är dessvärre ingen snabb process. Att rekrytera och introducera medarbetare tar tid och på systemsidan går det framåt men långsamt. Jag förstår att det är frustrerande, säger Maria Hölscher.
Hon håller med ST om att det nu vilar ett stort ansvar på arbetsgivaren att stötta medarbetarna, prioritera bland arbetsuppgifterna och arbeta för en långsiktig lösning.
– Under tiden måste vi inse att vi inte kan leverera den höga service och kvalitet som vi är vana vid, utan vi måste jobba mot ”good enough”, säger Maria Hölscher.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.