Lokförarfacket sitter med trumf på hand
Förra veckan stoppade lokförarfacket GDL nästan alla godståg i östra Tyskland. Denna vecka kan det bli fjärrtågens tur. Syftet är att tvinga arbetsgivaren Die Bahn till förhandlingsbordet.
GDL kräver en 30-procentig löneökning för sina drygt 20 000 lokförare och ett eget kollektivavtal. Det statsägda järnvägsbolaget Die Bahn erbjuder knappt fem procent – och vägrar förhandla om annat.
–Därmed har vi inget annat val än att utvidga vår strejk till all tågtrafik i Tyskland, säger Thomas Gelling i GDLs förhandlingsdelegation till STPress.
Facket har flera trumfkort på hand:
*Uppåt 60 procent av tyskarna stödjer strejken och lokförarnas krav, enligt en opinionsundersökning som gjorts av tyska TV-kanalen ZDF. Anledningen är att GDL är emot en kommande privatisering och utförsäljning av Die Bahn, ett krav som GDL driver parallellt med löneanspråken.
*Delstaten Sachsens högsta arbetsdomstol har gett GDL grönt ljus att strejka inom gods- och fjärrtågstrafiken i hela Tyskland. Tidigare hade en lägre instans gått järnvägsledningen till mötes och klassat dylika strejker som samhällsfarliga, och tillåtit strejker bara i pendeltågstrafiken.
*GDL förväntas få stöd från två andra fackförbund, Transnet och GDBA. Visserligen har de redan gjort upp med Die Bahn om femprocentiga lönelyft, men inser att GDLs kamp för högre löner på sikt kan gynna samtliga anställda i företaget.
*Däremot har flera ledande socialdemokratiska politiker ställt sig på Die Bahns sida och öppet kritiserat GDLs strejk. Lika långt går inte förbundskansler Angela Merkel. I stället vädjar regeringen till båda parter.
–Fack och arbetsgivare måste sätta sig vid förhandlingsbordet och försöka bli överens, säger Angela Merkel till TV-kanalen ZDF.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.