Lärare vill ha lugn i skolan
43 procent av landets lärare ägnar varje dag betydande lektionstid åt att skapa trygghet och studiero. Det framgår av en enkät lärarnas fackliga organisationer låtit göra.
Nästan varenda lärare som tillfrågas i undersökningen anser att konflikthantering borde vara ett obligatoriskt ämne i lärarutbildningen, och många känner sig osäkra om vilken rätt de har när det gäller att lösa konflikter. Sex av tio säger att de varit med om situationer då de inte varit säkra på vilka befogenheter lagstiftningen ger dem. På mer än var tredje skola måste lärarna gå in och lösa akuta svårare konflikter, under lektionstid eller på rasterna, minst en gång per vecka.
Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund har låtit intervjua 1 200 lärare i grund- och gymnasieskolor under mars och april i år.
- Lärare och rektorer måste kunna veta att de har rätt att sära på elever som slåss och att tillfälligt omhänderta föremål som är störande eller som utgör en fara, skriver Eva-Lis Preisz, Lärarförbundets ordförande och Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund, i en debattartikel i Dagens Nyheter.
Lärarförbunden kräver en ny skollag som säkerställer att lärare och rektor har sådana befogenheter att de kan vidtaga de åtgärder som är nödvändiga.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.