Kritik mot upphandling leder till rättelse
De flesta myndigheter som fått kritik från Konkurrensverket i samband med upphandlingar har ändrat sina rutiner efteråt. Det framgår av en rapport från myndigheten.
De upphandlande myndigheter som har varit föremål för tillsynsbeslut från Konkurrensverket ändrar i sina rutiner som en följd av tillsynen. Det framgår av en kartläggning som Konkurrensverket har gjort av myndigheter där tillsynen inte lett till krav på böter eller upphandlingsskadeavgift. Det handlar till exempel om ändrade inköpsrutiner, arbetssätt och arbets- eller rollfördelning.
”Det är glädjande att vår tillsyn bidrar till bättre upphandlingsverksamheter och att många förbättrar sitt arbete genom att ändra i rutiner och prioriteringar. Vårt tillsynsarbete ger resultat”, säger Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom i ett pressmeddelande.
Konkurrensverket har gjort en enkät bland kommuner och andra myndigheter som varit i kontakt med myndigheten i samband med upphandlingar. Enligt enkätsvaren uppfattas Konkurrensverkets beslut och skrivelser som enkla och begripliga och med tydliga slutsatser. De som svarat på enkäten har också föreslagit ytterligare förbättringar. Det handlar till exempel om önskemål om bättre dialog inför besluten, kortare handläggningstider och tidsgräns för hur gamla ärenden som ska granskas, skriver Konkurrensverket.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.