Kritik mot centralisering av polisens kontaktcenter

POLIS2006-11-29

Polisens kontaktcenter i Norrbotten ska centraliseras till Boden, och deltidstjänster ska bli heltid. Men de anställda är kritiska. –Vi behöver bli fler handläggare, inte färre, säger ST-medlemmarna Lisbeth Pantzare och Britt Bertilsson.

Av:  Torbjörn Svenson

Polisens kontaktcenter, PKC, tar emot telefonsamtal från dem som blivit utsatta för stöld, hot eller våld. De kan vända sig till PKC för att få stöd, information och hjälp med att göra en polisanmälan. I Norrbotten finns verksamheten på 13 olika orter. Sammanlagt är 22 personer anställda, de flesta på deltid.

I förslaget till ny organisation minskar antalet anställda till 15. Verksamheten centraliseras till Boden, där man ska arbeta i en gemensam lokal. Målet är att nå en högre kvalitet på arbetet, bättre arbetsmiljö och större möjligheter till kompetensutveckling för personalen. Men Lisbeth Pantzare och Britt Bertilsson som arbetar på PKC i Boden och tillhör ST inom Polisväsendet är kritiska:

–Vi tar emot människor i kris som är upprörda och kränkta. De behöver stöd. För att kunna ge dem det, behöver vi få jobba i lugn och ro. Om vi ska arbeta i ett kontorslandskap kommer det att bli stressigt. Vårt arbete ska inte vara något slags call-center, säger Lisbeth Pantzare.

Långa väntetider

Under ett arbetspass kan en anställd ta emot 20–40 påringningar. Efter ett avslutat samtal har de tre minuter på sig att skriva en rapport, innan ett nytt telefonsamtal släpps fram. Vissa tider på dygnet täcker två personer hela Norrbottens, Västerbottens, Västernorrlands och Jämtlands län. Ibland får de som ringer vänta upp till 45 minuter innan de kommer fram.

–Vi behöver bli fler som arbetar inom PKC, inte färre, säger Britt Bertilsson.

Pressade människor ringer

I det nya förslaget är det tänkt att verksamheten ska omfatta lika många arbetstimmar som i dag. Det innebär att de som ska vara kvar inom PKC kommer att sitta längre tid vid telefonen. Men enligt Lisbeth Pantzare rimmar det illa med Rikspolisstyrelsens uppfattning, som är att man inte ska arbeta heltid med den här typen av sysslor.

–Vi har ett intensivt jobb. När vi tar emot samtal från människor som är förtvivlade och under psykisk press gäller det att kunna lyssna uppmärksamt. Sex timmar är max vad man orkar med, säger Lisbeth Pantzare.

Hon och hennes arbetskamrater vill behålla den nuvarande organisationen och i stället anställa fler handläggare. Om PKCs verksamhet centraliseras till Boden kommer mycket av den kompetens som finns att gå förlorad, tror hon.

Ska lyssna på personalen

Håkan Karlsson, ansvarig för PKC i Norrbotten, menar att arbetsuppgifterna blir renodlade genom omorganisationen.

–Jag har förståelse för att personalen är kritisk till att jobba i ett kontorslandskap och till att ha samma arbetsuppgift hela tiden, men vi kommer att väga in deras synpunkter. Utformningen av omorganisationen i detalj är ännu inte klar, säger han.

Britt Bertilsson och Lisbeth Pantzare på PKC i Boden.<br>Foto: SIV ÖVERG
Britt Bertilsson och Lisbeth Pantzare på PKC i Boden.<br>Foto: SIV ÖVERG

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Rättsväsende
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA