Kräver inflytande över AMS nya kundtjänst
ST inom Arbetsmarknadsverket vädjar till regeringen och riksdagens arbetsmarknadsutskott om att fack och arbetsgivare ska få bestämma var den tredje kundtjänsten ska lokaliseras.
Arbetsmarknadsverket ska införa en ny kundtjänst – en telefonförmedling som riktar sig till arbetssökande och arbetsgivare. En kundtjänst har redan öppnats i Sollefteå och ytterligare en ska etableras i Karlskoga. Vid lokaliseringen av de två första kundtjänsterna har regeringens löften om ersättningsjobb varit avgörande.
– Den här gången bör parterna få avgöra var kundtjänsten placeras. Utgångspunkten är att den ska läggas i närheten av våra arbetsplatser, inom rimligt pendlingsavstånd för de anställda, säger Thomas Fager, ordförande för ST inom Arbetsmarknadsverket.
Thomas Fager har listat fem skäl som han anser talar för STs begäran:
* Närhet till kompetent och utbildad personal på arbetsförmedlingar och länsarbetsnämnder.
* Möjligheten till kunskapsöverföring mellan kundtjänst och Arbetsförmedling.
* Möjlighet till att anpassa storleken på arbetsplatser med denna typ av arbeten.
* Bygga väl anpassade arbetsplatser med möjlighet till arbetsrotation och rehabiliteringsmöjligheter för redan anställd personal i enlighet med arbetsmiljölagen.
* Kunna erbjuda arbete i kundtjänst för personal som redan har kompetensen utifrån förändrade arbeten inom verket utifrån regleringsbrevet.
Arbetsrotation ska också ses som en möjlighet för verket att lyckas med målet om att halvera antalet sjukskrivningar.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.