Konduktörer ersätts med biljettstolpar
Konduktörerna på Tvärbanan och Nockebybanan i Stockholm byts ut mot biljettstolpar. I morgon börjar arbetsgivaren Arriva förhandla med ST om vad som ska hända med de runt 60 anställda som berörs av beslutet.
Trafiknämnden i Stockholm bestämde sig i går, tisdag, för att projektet där resenärerna själva validerar sin reskassa mot en stolpe innan de kliver på spårvagnen ska göras permanent.
– Mitt sammanfattande intryck är att vi har haft ett bra pilotförsök med självavisering. Så vi tycker att man kan gå den här vägen, säger Lennart Kalderén, M, ledamot i trafiknämnden.
Beslutet skapar en oviss framtid för ungefär 60 konduktörer som haft alternativa arbetsuppgifter under det dryga halvåret som projektet har varit i gång. Christer Ekelund, kommunikationschef på Arriva, vill inte föregå förhandlingarna med facket.
– Men konduktörsjobbet finns inte kvar längre. Så till vida kommer det alltså att hända någonting, säger Christer Ekelund.
Om konduktörerna blir utan jobb helt eller erbjuds andra arbetsuppgifter vill Christer Ekelund inte svara på i nuläget. Men han betonar att utgångspunkten är att se över ”olika lösningar”.
– Exakt vad det innebär kommer vi att diskutera med de fackliga organisationerna, säger han.
Det finns diskussioner om att biljettstolpar ska införas även på Saltsjöbanan och Roslagsbanan, som också körs av Arriva. Men eftersom konduktörerna som jobbar på de tågen också har så kallad säkerhetstjänst kommer de som det ser ut i dagsläget att ha kvar jobben även om arbetsuppgiften med att avisera biljetter försvinner, enligt Christer Ekelund.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.