Arriva säger upp 60 konduktörer
Nu har Arriva beslutat att säga upp 60 konduktörer på Nockebybanan och Tvärbanan. De blir arbetsbefriade från nästa vecka. ”Många är chockade och ledsna”, säger STs förtroendevalda Elias Hedlund.
Sedan i somras har Stockholms stad drivit ett projekt med konduktörslösa spårvagnar på Nockebybanan och Tvärbanan. Linjerna körs av tågbolaget Arriva. Från början var drygt 100 konduktörer berörda, men flera har gått i pension eller fått andra jobb. De resterande 60 har haft andra arbetsuppgifter under tiden.
– Nu blir alla uppsagda 3 maj, säger Elias Hedlund, om beskedet som kom nu på förmiddagen.
Han säger att de flesta nog varit inställda på uppsägning, men att signalerna från politikerna i trafiknämnden gett visst hopp om att konduktörerna inte skulle tas bort.
– Men det finns vad vi erfar inget i avtalet mellan SL och Arriva som förbinder Arriva att ha kvar någon personal ombord trots att konduktörerna gör mer än att bara kontrollera biljetter.
Elias Hedlund säger att det är många som är chockade och besvikna på företaget.
– Det blev väldigt abrupt. Det var ingen som var beredd på att bli arbetsbefriad så snart. Inte jag heller. Nu är det hej och tack på en vecka. Nästa vecka har vi inget jobb att gå till, även om vi har lön under uppsägningstiden.
Enligt honom är många besvikna på Arriva, som visserligen erbjudit medarbetarna att, om de klarar hälsokraven, skola om sig till exempelvis buss-, lok- eller spårvagnsförare.
– Men det är väldigt hårda krav, särskilt inom spårtrafiken, så många kommer nog inte klara det hela vägen, säger Elias Hedlund.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.