Spårvägskonduktörer kan förlora jobben
Konduktörerna på spårvagnarna i Stockholm har haft andra arbetsuppgifter sedan i somras. Snart kan de bli utan jobb helt. ”Arriva har inte gett oss något hopp om att vi ska få göra något annat om politikerna beslutar att ta bort konduktörerna”, säger STs förtroendevalda Elias Hedlund.
I somras drog Stockholms läns landsting i gång ett projekt med konduktörslösa spårvagnar på Nockeby- och Tvärbanan, som körs av det brittiska tågbolaget Arriva. Passagerarna måste sedan dess lägga sina biljettkort mot en stolpe på perrongen för att betala sin resa innan de går på tåget.
Ungefär 100 konduktörer fick samtidigt välja mellan andra arbetsuppgifter eller en ”omställningsbonus” under tiden som projektet pågår, ungefär 60 av dem nappade på det förstnämnda. Enligt Elias Hedlund, lokalt skyddsombud och förtroendevald för ST, har en del av de resterande 40 som valde bonus antingen gått i pension eller gått vidare till andra jobb.
Elias Hedlund är inte positiv inför Trafiknämndens förväntade beslut i frågan, som förmodligen tas på ett möte under morgondagen. Enligt de signaler som han har fått är också många berörda medlemmar inställda på att bli av med jobbet.
̶ Många är över 55 år och har jobbat i spårtrafiken hela sitt yrkesliv. Alliansen har sagt att man tycker att försöket är lyckat. Nu vill man även sätta upp stolparna på Lidingöbanan, Saltsjöbanan och Roslagsbanan. I så fall kan flera hundra konduktörer bli av med jobbet, säger han.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.