Kassan köpte PR för 38 miljoner
Sedan 2012 har Försäkringskassan lagt 38 miljoner kronor på kommunikationsbyrån Prime PR . Flera miljoner har gått till strategiskt stöd och rådgivning, visar fakturorna som Expressen har tagit del av.
Försäkringskassans presstjänst bekräftar att myndigheten från 1 januari 2012 till i dag betalat ut omkring 38 miljoner kronor till byrån.
Enligt Expressen beställde den nyss avgångne kommunikationsdirektören Jonas Lindgren exempelvis tjänster för drygt 1,3 miljoner kronor i början av året.
Ett annat exempel är att Prime PRs koncernchef Markus Gustafsson fakturerade 262 500 kronor i månaden under sex månader 2013 för att ha stått till tjänst med sin kompetens.
Enligt Expressen rör många fakturor strategiskt stöd och rådgivning.
Samtidigt har Försäkringskassan runt 45 anställda som arbetar med myndighetens kommunikation.
”Det är 3,5 miljoner medborgare som har kontakt med oss per år. Det är en väldigt stor myndighet som berör många medborgare, så man kanske ska se det i det perspektivet också”, säger Catharina Byström, biträdande kommunikationschef till tidningen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.