Kampanjstart med rosor
Just nu pågår Fairtrade Fokus, Rättvisemärkts kampanj. I går gick starten då rosodlare från Kenya öppnade kampanjen vid Stureplan i Stockholm. Liknande evenemang pågick lite varstans i landet.
Den 6 oktober inledde Rättvisemärkt sin rikstäckande kampanj. På Stureplan i Stockholm var det invigning med tal av Rättvisemärkts generalsekreterare Helena Markstedt och LO-ordföranden Wanja Lundby-Wedin.
Förbipasserande som hade vägarna åt Stureplan kunde även lyssna till fyra rosodlare från Kenya, som delade ut Rättvisemärkt-certifierade rosor åt förbipasserande. Rosorna kommer med transport från Kenya till våra breddgrader men kan sägas vara klimatsmart odlade. De växer i naturligt solljus och kräver inga växthus, som drar mycket energi.
Från ST, som är medlem i Rättvisemärkt, deltog STs presidium, det vill säga STs ordförande Annette Carnhede och de båda vice ordförandena Britta Lejon och Ing-Marie Nilsson.
Ett av de områden ST stödjer är de krav Rättvisemärkt ställer kring mänskliga rättigheter och de anställdas villkor. Det omfattar den fria organisationsrätten, att minimilöner ska sättas och att barnarbete ska motarbetas.
Rättvisemärkts kampanj pågår till och med den 19 oktober. Mer information om vad som händer var i landet finns på www.rättvisemärkt.se.
.
Rättvisemärkt
Rättvisemärket är en oberoende produktmärkning.
Syfte: Bidra till bättre arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer.
Vision: Åstadkomma en världshandel som grundar sig på respekt för mänskliga rättigheter; främja bättre framtid för människa och miljö. Rättvisemärkt har systerorganisationer i 21 länder och har cirka 240 artiklar på den svenska marknaden.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.