Annons:

JO riktar viss kritik mot Pensionsmyndigheten

PENSIONSMYNDIGHETEN2025-02-10

Justitieombudsmannen, JO, riktar viss kritik mot Pensionsmyndigheten i Luleå för långa handläggningstider i vissa ärenden. Men i huvudsak anser JO att verksamheten bedrivs på ett bra och rättssäkert sätt.

JO inspekterade i november Pensionsmyndighetens kontor i Luleå. Enligt JOs protokoll finns exempel i ärendehandläggningen som inte kännetecknas av god förvaltning. JO lyfter fram myndighetens handläggning av efterlevandeförmåner, som handläggs helt automatiserat och snabbt. Men vissa ärenden behöver hanteras manuellt för att kompletterande uppgifter måste hämtas in.

JO påpekar att förekommer en inledande passivitet på minst tre månader i de manuellt hanterade ärendena om efterlevandestöd, vilket gör att handläggningen fördröjs i onödan. Det händer också att ärenden om efterlevandestöd och barnpension blir liggande utan åtgärd en tid efter att det konstaterats att vissa utredningsåtgärder behövde vidtas. Den vanligaste orsaken till den utdragna handläggningen är enligt JO att myndigheten väntar på svar från utländska myndigheter.

I protokollet uttrycker JO Thomas Norling uppskattning av att den enskilde i flera av ärendena som har dragit ut på tiden underrättats om väsentlig försening i enlighet med förvaltningslagen. Men det finns enligt JO anledning att överväga om inte underrättelserna i flera fall måste skickas ut tidigare än vad som nu sker.

JO lyfter också fram att beslut i omprövningsärendena i regel är tydligt disponerade och väl motiverade, även om det fortfarande förekommer att den avgörande delen av motivering och regler läggs i informationsavsnittet, vilket JO tidigare har varit kritisk till.

JOs inspektion visar att handläggningstiderna i de senast avgjorda omprövningsärendena överlag är mycket korta och ibland avgörs efter någon dag. I de äldsta pågående ärendena har handläggningen oftast inte pågått mer än ett par veckor. Men JO noterar också att ett ärende legat öppet i mer än sju månader utan att det hade vidtagits några aktiva åtgärder:

”Det är självfallet inte acceptabelt, även om Pensionsmyndigheten på ett korrekt sätt och vid upprepade tillfällen hade underrättat den enskilde om väsentlig försening enligt elfte paragrafen i förvaltningslagen”, påpekar JO.

JO konstaterar också att myndighetens äldsta ärenden om ändrade omständigheter i ärenden om bostadstillägg kom in under 2020 och 2021. JO ser ingen rimlig förklaring till varför ärendena fortfarande pågår:

”Jag förväntar mig att myndigheten vidtar de åtgärder som nu behövs för att på ett effektivt sätt kunna fatta beslut i de äldsta ärendena om bostadstillägg”, skriver Thomas Norling i protokollet.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA