JO kritisk mot Migrationsverket
Justitieombudsmannen, JO, riktar skarp kritik mot Migrationsverket, sedan man i två fall underlåtit att skyndsamt lämna ut allmänna handlingar.
I två fall har Migrationsverket JO-anmälts av ett ombud för asylsökande. I båda fallen har ombudet begärt ut handlingar från verket, men inte fått något svar. Efter JO-anmälan har han i båda fallen fått ut handlingarna, efter en respektive två månaders fördröjning.
I det ena fallet fanns akten innehållande de begärda handlingarna inte på Migrationsverket, den hade efter överklagande skickats över till Utlänningsnämnden. Istället för att ge det beskedet till ombudet skickade Migrationsverket begäran vidare till Utlänningsnämnden, där brevet lades till handlingarna.
”Den omständigheten var naturligtvis ett bidragande skäl till den närmast förvirrade handläggning av ärendet som följde”, skriver ställföreträdande JO Hans Ragnemalm.
Men av en central förvaltningsmyndighet måste krävas att man kan hantera en sådan situation – i synnerhet som den knappast kan vara ovanlig, påpekar JO, som är starkt kritisk mot bristen på handläggning hos Migrationsverket.
I det andra fallet har samma ombud begärt ut handlingar i ett annat ärende, och i det fallet hade den ansvarige handläggaren bedömt att begäran inte var brådskande och lagt skrivelsen ”i balans”, det vill säga tillsammans med andra icke brådskande ärenden.
”Även om fördröjningen omedelbart får härledas till den för posthanteringen ansvariga handläggarens slarv eller okunskap, åvilar ansvaret i grunden Migrationsverket”, skriver JO.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.