JO kritiserar synnerligen långa väntetider
JO kritiserar Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för långa handläggningstider. Närmare 3 000 ärenden väntar på avgörande och i sex fall som anmälts till JO var väntetiderna över två år.
Justitieombudsmannen, JO, har bland annat granskat sex klagomål från enskilda mot IVO. Anmälningarna har gällt långa handläggningstider efter anmälningar om fel i vården. I de granskade ärendena hade det som minst tagit två år och fyra månader och som mest två år och tio månader från det att anmälan kom in till dess att ett beslut fattades.
De anmälda JO-anmälda ärendena är toppen av ett isberg. IVO har på JOs begäran tagit fram alla de ärenden som väntar på avgörande hos myndigheten. Totalt väntar 2 877 ärenden som kom in under 2014 eller tidigare på avgörande. Av dessa är 1 163 inkomna under 2013, 1 159 under 2012, 37 under 2011 och 18 under 2010.
JO uttalar i beslutet förståelse för IVOs ansträngda arbetssituation och konstaterar att en del av handläggningstiden måste Socialstyrelsen, som tidigare hanterade patientklagomål, lastas för. Men JO riktar ändå kritik mot att handläggningstiderna har varit synnerligen långa.
I sitt yttrande till JO har IVO redovisat att åtgärder har vidtagits för att förkorta handläggningstiderna. JO lämnar därför ärendet med den kritik som uttalats i beslutet, men skickar en kopia till socialdepartementet för kännedom.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.