JO kritiserar Arbetsmiljöverket
Justitieombudsmannen, JO, kritiserar Arbetsmiljöverket för en annonskampanj myndigheten genomförde under hösten och vintern 2017. Enligt JO stred kampanjen mot kraven på saklighet och opartiskhet.
År 2017 tog Arbetsmiljöverket fram en annonskampanj där enskilda arbetsgivare beskrev hur de arbetade för att förebygga psykisk ohälsa på arbetsplatsen. Annonserna publicerades både på Arbetsmiljöverkets hemsida och i olika medier, bland annat som helsidesannonser i Dagens Nyheter. JO beslutade på eget initiativ att granska kampanjen.
Nu riktar JO kritik mot Arbetsmiljöverket för att annonskampanjen inte kan uppfattas på annat sätt än att Arbetsmiljöverket gör reklam för de arbetsgivare som nämns i annonserna. Det riskerar i sin tur att leda till att allmänheten ifrågasätter myndighetens opartiskhet, konstaterar JO.
Myndigheters information till allmänheten omfattas av regeringsformens krav på saklighet och opartiskhet, konstaterar JO. Det innebär att en informationskampanj från en myndighet inte får vinklas till myndighetens eller någon annans fördel. JO betonar vikten av att objektivitetsprincipen iakttas och tas på allvar. Det är nödvändigt eftersom principen har stor betydelse från rättssäkerhetssynpunkt och för att allmänheten ska ha förtroende för myndigheterna och deras verksamheter.
”Annonserna riskerar därför att leda till att allmänheten ifrågasätter myndighetens opartiskhet gentemot de arbetsgivare som deltagit i annonskampanjen, vilket i sig är ägnat att rubba den allmänna tilltron till myndigheten som helhet. Jag kan inte bedöma annonskampanjen på annat sätt än att den har utformats i strid mot regeringsformens krav på saklighet och opartiskhet. Arbetsmiljöverket förtjänar kritik för detta”, skriver JO Thomas Norling i beslutet.
Arbetsgivarna
De arbetsgivare som lyftes fram i Arbetsmiljöverkets annonskampanj var Värmlands Landsting, Skanska och medicinteknikföretaget Baxter.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.