JO kritiserar Arbetsförmedlingen
Justitieombudsmannen, JO, riktar kritik mot Arbetsförmedlingen för att det tagit för lång tid för myndigheten att besvara en förfrågan från Försäkringskassan. JO kritiserar också bristen på dokumentation.
I ett ärende som gällde aktivitetsersättning ställde Försäkringskassan ett antal frågor till Arbetsförmedlingen. Trots upprepade påminnelser dröjde det två månader innan Arbetsförmedlingen svarade. Varken Försäkringskassans förfrågan eller de kontakter som skedde mellan myndigheterna dokumenterades av Arbetsförmedlingen, konstaterar JO i sitt beslut.
Arbetsförmedlingens passivitet gjorde att handläggningstiden i ärendet om aktivitetsersättning drog ut på tiden, enligt JO. Myndigheten får också kritik för att dokumentationen inte motsvarar kraven.
”Försäkringskassan har vid upprepade tillfällen påmint Arbetsförmedlingen om förfrågan och kan inte lastas för det dröjsmål som uppstått i handläggningen. Dröjsmålet har berott på Arbetsförmedlingens långsamma hantering och myndigheten förtjänar därför kritik”, skriver JO Thomas Norling.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.