JO-kritik mot Försäkringskassan

F-KASSAN2006-11-23

Justitieombudsmannen, JO, riktar mycket skarp kritik mot hur Försäkringskassan i Östersund skött ett livränteärende. Flera misstag har begåtts och handläggningstiden blev sex år.

Det första felet som Försäkringskassan i Östersund begick var att en kvinnas ansökan om livränta, som inlämnats i augusti 2000, inte började behandlas förrän i mars 2004. Sedan en handläggare tilldelats ärendet blev det på nytt liggande mellan juni 2004 och december 2005.

I januari 2006 hade Försäkringskassan kommit fram till ett förslag till beslut att avslå ansökan. Då befann sig kvinnan i USA och begärde anstånd med att komma in med synpunkter tills hon skulle komma hem två månader senare.

Begäran om anstånd avslogs av Försäkringskassans handläggare med hänvisning till att hon troligen inte skulle kunna tillföra något nytt i ärendet.

Handläggaren hävdar att hon skickade beslutsförslaget per e-post till kvinnan i USA. Men övriga handlingar som utgjort underlag till beslutet skickades inte med. Och kvinnan själv förnekar att hon fått något sådant e-brev.

Inte heller socialförsäkringsnämnden som beslutade att avslå ansökan i februari fick tillgång till alla handlingar i ärendet.


JO konstaterar att det visserligen är bra att Försäkringskassan är restriktiv med att bevilja anstånd om det inte finns särskilda skäl:

”Enligt min mening är det emellertid uppenbart att det förhållandet att en försäkrad på grund av semester eller liknande inte har kunnat ta del av det material som Försäkringskassan har kommunicerat med honom eller henne utgör ett fullgott skäl att bevilja anstånd. Om anstånd vägras i ett sådant fall innebär det i princip att förvaltningslagen åsidosatts”, skriver JO Cecilia Nordenflykt.

Att handläggaren bedömt att det inte var troligt att kvinnan skulle kunna tillföra något till beslutsunderlaget och att detta varit en anledning att neka anstånd avvisas av JO:

”Ett sådant synsätt tyder enligt min mening på bristande förståelse för kommuniceringsskyldighetens grundläggande betydelse för den enskildes rättssäkerhet.”

Också den utdragna tiden mellan ansökan och beslut strider enligt JO mot Förvaltningslagens krav på skyndsam handläggning.

”Sammantaget är jag mycket kritisk till Försäkringskassans handläggning”, skriver JO.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA