Ivo ville undvika offentlig kritik
Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, har instruerat sina anställda att i sitt arbete prioritera ärenden som uppmärksammats i media och sådant som skulle kunna leda till att myndigheten påverkas negativt, uppger Ekot.
Enligt Ekot har Ivo i ett beslutsstödsdokument uppmanat anställda att prioritera fall som uppmärksammas i media.
Ekot uppger att det dröjde tre veckor från att Ekot begärde att få ut instruktionen tills myndigheten lämnade ut den. Då var den känsligaste formuleringen, om uppgifter som kan påverka myndigheten negativt, borta.
”Den där formuleringen är ju inte heller aktuell utan var lite missvisande och lite klumpig. Det handlar om det som kan vara medialt intressant och där vi förekommer, så att vi ska ha kännedom om det”, förklarar enhetschef Göran Olsson till Ekot att dokumentet reviderades innan det lämnades ut.
Det aktuella beslutsstödsdokumentet ligger enligt Ekot till grund för hur personalen ska prioritera bland de tiotusentals tips som når myndigheten varje år. En mindre grupp handläggare ansvarar för att sålla fram de viktigaste, som kan ge upphov till tillsynsärenden.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.