IF Metall vill lämna företräde åt Transport
IF Metall kan tänka sig att låta Transport ta över rollen som löneledande förbund på svensk arbetsmarknad.
IF Metalls avtalssekreterare Anders Tiderman säger till LO-tidningen att Transports avtalsområde är mer uppenbart internationellt konkurrensutsatt än IF Metall. Därför skulle Transport i framtida avtalsrörelser kunna vara först med att sluta avtal och sätta norm för övriga avtal.
Bakom att industrins löneavtal tillåts vara löneledande ligger tanken att löneökningarna ska anpassas efter hur mycket den internationellt konkurrensutsatta industrin klarar att öka sina kostnader, skriver LO-tidningen. Om industriföretagen ska stanna och investera i Sverige får löneutvecklingen inte överstiga den nivån.
Nu säger Anders Tiderman att utvecklingen gör att fler branscher är lika internationellt konkurrensutsatta som den egentliga industrin – och att modellen för lönebildningen därför kan behöva ändras. Han avser i första hand transportsektorn och IT-branschen.
– Vi behöver en bred diskussion bland fackföreningar och arbetsgivare om detta. En huvudpoäng är att den internationellt konkurrensutsatta sektorn styr lönebildning, säger han till LO-tidningen.
Och teoretiskt skulle det kunna innebära att Transports avtal för åkerichaufförer sluts först i en avtalsrörelse och därmed sätter normen. Någon diskussion med övriga LO-förbund har IF Metall inte fört.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.