Hård kritik mot långa handläggningstider
Justitieombudsmannen, JO, riktar skarp kritik mot att Försäkringskassan inte lyckats få bukt med de långa handläggningstiderna inom omprövningsverksamheten – trots upprepade påtryckningar.
I ett beslut konstaterar Justitieombudsmannen, JO, att handläggningstiderna inom Försäkringskassans omprövningsverksamhet är oacceptabelt långa. Sedan 2016 har JO vid flera tillfällen granskat, följt upp och kritiserat handläggningstiderna, senast under 2019. Justitieombudsmannen Thomas Norling skriver i beslutet att han denna gång förväntade sig att inspektionen skulle visa ett gott resultat. ”Men mina förväntningar infriades inte”, skriver han.
Enligt Försäkringskassans allmänna råd bör myndigheten fatta beslut om omprövning inom sex veckor, om det inte föreligger särskilda skäl. Under det sista kvartalet 2019 hade Försäkringskassan som mål att andelen ärenden som avslutades inom sex veckor skulle vara 75 procent. Resterande 25 procent bedömdes ha särskilda skäl för längre handläggningstid.
Men i sitt beslut kritiserar JO både målet som sådant, hur det formulerats och hur det efterlevts.
JO konstaterar att det är tydligt att handläggningstiderna förbättras vid punktinsatser, till exempel omfördelning av resurser, men att det är lika tydligt att de positiva resultaten inte är bestående.
”Jag är mycket kritisk till det som har framkommit vid återrapporteringen och kommer att även fortsättningsvis att följa utvecklingen inom Försäkringskassans omprövningsverksamhet”, skriver justitieombudsmannen Thomas Norling i beslutet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.