Första företagen klara för 100-klubben
Arbetsförmedlingen har nu tecknat avtal med de två första företagen i 100-klubben. 100-klubben är öppen för företag som är beredda att ta emot minst 100 nyanlända under tre år.
Butikskedjan Netto med 157 butiker i landet och utbildningsföretaget AcadeMedia har kommit överens med Arbetsförmedlingen om att ta emot minst 100 nyanlända var inom 3 år. Begreppet 100-klubben lanserades på regeringens initiativ i samband med konferensen Sverige tillsammans tidigare i höst.
”Vi ser det som en självklarhet att delta för att hjälpa de nyanlända flyktingarna att integreras i samhället. Vi ser möjligheter i mångfald och vill ta tillvara på kunskaper och erfarenheter hos personer som är nya i Sverige”, säger Nettos vd Bent Holm i ett pressmeddelande.
AcadeMedia aviserar att företaget kommer att ta emot långt fler nyanlända än de 100 som omfattas av den avsiktsförklaring man kommit överens med Arbetsförmedlingen om:
“Vi skulle nog utan vidare kunna tänka oss att gå med också i 200-klubben, om det fanns en sådan. Det finns drygt 1 500 lärare inskrivna i Arbetsförmedlingens etableringsuppdrag och med tanke på det enorma lärarbehov som finns skulle vi nog kunna ta emot nästan allihop”, säger Susanne Christenson på AcadeMedia i pressmeddelandet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.