Försäkringskassan ska åtgärda brister
Försäkringskassan får i uppdrag av regeringen att identifiera och åtgärda eventuella brister i sjukpenningärenden. Det gäller främst ärenden där sökande har nekats sjukpenning med hänvisning till att de kan ta ett ”på arbetsmarknaden normalt förekommande arbete”.
I en tidigare utredning om sjukförsäkringen upptäcktes brister när det gäller Försäkringskassans handläggning av sjukpenningärenden.
Bristerna handlade framför allt om ärenden där myndigheten nekat en försäkringstagare sjukpenning med hänvisning till att den sökande kan ta ett ”på arbetsmarknaden normalt förekommande arbete”.
Regeringen skriver i uppdraget att Försäkringskassan särskilt ska kontrollera att utredningarna i dessa ärenden har dokumenterats på rätt sätt. Myndigheten ska också ta reda på om handläggarna har gjort en kontroll av om det verkligen finns jobb på arbetsmarknaden som inom rimliga gränser och ”utan mer än ringa anpassning” är möjliga för den sökande att utföra.
Dessutom ska Försäkringskassan redovisa vilka åtgärder som vidtas för att säkerställa att samtliga fattade beslut uppfyller motiveringsskyldigheten, och därmed bidrar till att den försäkrade förstår de omständigheter som varit avgörande för myndighetens beslut.
Uppdraget ska delredovisas senast 15 november i år och slutredovisas 15 augusti 2021.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.