Försäkringskassan saknar pengar för att utveckla it-system
Vid upprepade tillfällen har Justitieombudsmannen kritiserat Försäkringskassan i fall där enskilda gjort ansökningar med hjälp av ett ombud. Nu svarar Försäkringskassan att åtgärder har vidtagits – men att de resurser som krävs för att helt och hållet kunna lösa problemen saknas.
Sedan 2018 har Justitieombudsmannen, JO, kritiserat Försäkringskassan minst 14 gånger för bristande hantering av ärenden där enskilda använt sig av ombud. I ett svar skriver nu Försäkringskassan att myndigheten genomfört en rad åtgärder för att få bukt med problemen. Samtidigt medger Försäkringskassan att de genomförda åtgärderna inte fått tillräckligt stort genomslag.
Trots utbildnings- och informationsinsatser kvarstår problemen, vilket visar att andra åtgärder skulle behövas, menar Försäkringskassan. Enligt myndigheten handlar det om att utveckla och förbättra it-system.
”Endast lösningar som minskar risken för felaktig, manuell hantering av fullmakter och ombud kan minska de identifierade felen i ärendehandläggningen”, skriver myndigheten i sitt svar.
Men det kräver resurser – något Försäkringskassan anser saknas i dagsläget.
”Sedan sommaren 2023 saknas det ekonomiska förutsättningar för att utveckla de olika handläggningssystemen på det sätt som skulle behövas för att komma tillrätta med de identifierade problemen”, avslutar myndigheten sitt svar.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.