Försäkringskassan lovar enklare vardag
Försäkringskassan lovar att göra det enklare för personer med funktionsnedsättning. Myndigheten ger nu sex konkreta löften som ska förenkla deras vardag.
Cirka 145 500 personer med funktionsnedsättning har någon form av ersättning från Försäkringskassan. Nu lovar Försäkringskassan att minska krånglet och göra vardagen enklare och tryggare för dem och deras anhöriga. Försäkringskassan har formulerat sex ”löften”:
• Egen kontaktperson för alla ärenden på Försäkringskassan.
• Stöd till föräldrar med barn som är svårt sjuka eller har en funktionsnedsättning.
• Kortare väntetider på beslut.
• Förenklade och samordnade uppföljningar.
• Egen framtidsplan för elever som går på gymnasiet och har förlängd skolgång.
• Enklare digitala kontakter med Försäkringskassan.
”Under förra året testade vi de nya arbetssätten på några orter i landet, Eskilstuna, Helsingborg, Örebro och Karlskoga. Våra tester har fallit ut väl och strax före årsskiftet beslutade vi också om ett nytt arbetssätt för omprövning av assistansersättning där genomförandet redan är på gång”, kommenterar försäkringsdirektör Birgitta Målsäter i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.